Life is change

Life is change

Livet är förändring

Förändring är många gånger ofrånkomligt och i de allra flesta fall leder den till utveckling. Men den kräver ett öppet sinne, flexibilitet och mod.

Jag har tagit på mig uppgiften att utforska förändringar stora som små. De som försigår på företag såväl som i mitt liv och i liven omkring mig.

Men vart tog uttrycket "nallen" vägen?

TänkvärtPosted by Britta Bylander Thu, October 06, 2011 22:07:38

Fråga mig inte när man gjorde det för det vet jag inte. Däremot kan jag garantera att man gjorde det under en längre tid: Man kallade mobilen för "nallen".

När försvann det? För ingen säger väl "nallen" idag?

Det kan ha varit på 90-talet man sa det och att det försvann under 2000-talet. En kvalificerad gissning - men egentligen ingen aning.

"Nallen" hade en liiite negativ klang. Något som man håller i och tar med sig överallt. En slags trygghetsamulett.

När "nallen" kom så tyckte man att det såg väldigt lustigt ut. Folk gick för sig själva och pratade - det hade bara dårar och gamlingar gjort innan. Det låg inget glamouröst skimmer över det - som ni förstår.

Jag vet en tjej som gjorde en egen telefon av en banan som hon satt och lådsaspratade i - häcklade de som köpt en nalle. För vad sjutton skulle man med den till? Ingen var väl såå viktig att man behövde vara tillgänglig jämt ...

Jag minns ett extraknäck jag hade en dag på Gröna Lund. Iklädd kort kjol, tajt t-shirt, glansiga strumpor och klackskor gick jag runt på Grönan (tackade ja till jobbet men missade det där med klädkoden - det goda i klädförnedringen var att jag fick behålla de glansiga strumpbyxorna). Där firade Ericssonanställda Ericssondagen med attraktioner, lotter och sockervadd - bland annat. För just den här dagen lanserade man mobiltelefonen. Men det vara innan "nallen" så det här var en tung sak som man bar med ett band på axeln. Den hade ett batteri större än två ihopsatta mjölkpaket och en lur stor som hela min underarm. Alla som ville fick testa och ringa - gratis!

Drink you own champange, skulle man kunna säga. Smart - förankra hos medarbetarna först och få de bästa ambassadörerna. Tanken är inte ny men fortafande är det få som gör det. Synd!

Lektion 1 i förändringskommunikation: Förankra ditt budskap internt först.

  • Comments(2)//lifeischange.bylander-co.se/#post10