Life is change

Life is change

Livet är förändring

Förändring är många gånger ofrånkomligt och i de allra flesta fall leder den till utveckling. Men den kräver ett öppet sinne, flexibilitet och mod.

Jag har tagit på mig uppgiften att utforska förändringar stora som små. De som försigår på företag såväl som i mitt liv och i liven omkring mig.

Om förtroende för ledare och varumärken

TänkvärtPosted by Britta Bylander Mon, October 10, 2011 17:39:55
Enligt Medieakademins förtroendebarometer för 2010* kan man lita på Ikea! Hela 78 procent av de tillfrågade svenskarna som ingick i undersökningen litar på Ikea. Sedan följer 11 företag eller organisationer som 50 eller över 50 procent har förtroende för:

1. Ikea

2. Sveriges Radio

3. Sveriges Television

4. Volvo

5. Universitet och högskolor

6. Riksbanken

7. Regeringen

8. Ericsson

9. Riksdagen

10 Moderaterna

11. Dagens Nyheter

12. Kungahuset

Bottenplaceringarna har Sverigedemokraterna, Sourze.se och sist ligger Piratpartiet.

Det vore intressant att göra en undersökning på vad som gör vissa företag eller organisationer mer trovärdiga än andra. Jag tänker till exempel på Kamprad. Han har vid ett flertal tillfällen orsakat stora skandalrubriker. Man tycker kanske att det ska smitta av sig på varumärket men det gör det uppenbarligen inte. Man kan därför fråga sig, hur mycket företagsledarens/ledarens beteende eller förflutna påverkar varumärket?

Förtroende är i min mening individens eller gruppens samlade erfarenheter av tidigare möten med en person, ett företag eller en organisation blandat med ett uns av fördomar och eget bagage. Antalet möten eller intryckssituationer som bekräftar den positiva bilden och förtroendet.

Ikea till exempel, varje svensk har förmodligen flera möten med Ikea varje år. Man besöker varuhusen, möter flera representanter för företaget under varje besök, lever i ett hem som troligtvist är möblerat med ikeamöbler eller rymmer andra ikeaprodukter, får årligen hem en katalog, hör om Ikea i press och tv, har vänner och bekanta som har handlar på Ikea, etc, etc. Ikea är ganska hemtamt för de flesta svenskar - som en stor och kär familj kanske? Då kan man också överse med att farfar eller morfar inte är helt fläckfri och blir överförfriskad på julafton eller har ett förflutet i en nazistisk ungdomsorganisation. Familje är helt enkelt mer förlåtande. Så när företagsledaren vinglar till i pressen kan det välkända, stadiga och familjära varumärket kanske kompensera för fadäserna.

Kungahuset. Hälften av de tillfrågade har förtroende för kungahuset 2010. Det är också mycket välbekant. Men frågan är hur familjärt det är. Visst, vi var inbjudna till Victorias och Daniels bröllop - via tv. Vi läser om det varje dag, varje vecka - i pressen. Men vi möter sällan representanter för det i verkligheten. Vi har dem inte hemma hos oss eller våra vänner. Därför väntar jag med spänning på årets Förtroendebarometer.

Vad tror ni, kommer vi att förlåta Kungen som vill bläddra blad eller Silvias fars förflutna. Hur starkt och familiärt är Kungahuset som varumärke? Kommer varumärket att kompensera för fadäserna? Och är det överhuvudtaget ett varumärke?

*Källa: MedieAkademin/TNS Sifo AB. 1 000 nätenkäter under perioden 15/10 – 19/10 2010. Andel mycket + ganska stort förtroende bland personer som har åsikt.

  • Comments(0)//lifeischange.bylander-co.se/#post11