Life is change

Life is change

Livet är förändring

Förändring är många gånger ofrånkomligt och i de allra flesta fall leder den till utveckling. Men den kräver ett öppet sinne, flexibilitet och mod.

Jag har tagit på mig uppgiften att utforska förändringar stora som små. De som försigår på företag såväl som i mitt liv och i liven omkring mig.

När kommunikation funkar - 10-lista

TänkvärtPosted by Britta Bylander Wed, October 12, 2011 20:10:33

Nej, även om somliga gärna tror det så kan man inte att lösa allt med kommunikation. Jag har vid ett flertal tillfällen mött ett gäng entusiaster som är helt inne i sitt och som blir oerhört kränkta och förvånade när jag lite snällt påpekar att det är nog inte "alla" som är intresserade av att känna till det som de tycker alla borde veta. Jag känner mig som en skurk varje gång. Är det ett verkligt hopplöst fall brukar jag föreslå att vi skriver en artikel eller håller en öppen föreläsning för den innersta kretsen och faktiskt, det brukar sluta med att alla är glada. Många gånger handlar det om att få säga sin sak.

Däremot vet jag att kommunikation kan vara verkligt kraftfullt om man använder den där den gör mest nytta. Och det är vad jag anser att man bör göra. Satsa på den där den gör mest nytta och strunta i resten så länge. Här är en lista (typ top of mind och helt ovetenskaplig) på när kommunikation är en starkt plattform:

1. Man vill tala om vart man är på väg som företag eller organisation och hur man tänker ta sig dit.

2. Man vill engagera medarbetarna så att de bryr sig tillräckligt mycket om företaget att de är villiga att hjälpa till att nå företagets eller organisationens mål.

3. Man vill göra medarbetare och omvärld uppmärksamma på vilka värderingar man lever efter.

4. Man vill engagera medarbetarna och hjälpa dem att förstå företagets eller organisationens kärnvärden.

5. Man vill att omvärlden ska veta och förstå hur man som företag bidrar till samhällsutveckligen.

6. Man vill bygga förtroende för företaget eller organisationen och dess ledning hos omvärld, ägare eller andra intressenter.

7. Man vill exponera sitt varumärke.

8. Man vill påverka sin målgrupp till att köpa en produkt eller att rekommendera företaget, organisationen eller dess produkter etc.

9. Man vill bygga relationer

10. Vid FÖRÄNDRING - då är den till och med nödvändig för att lyckas!

Lektion 2 i förändringskommunikation: Du kan inte hoppa över kommunikationen i en förändringsprocess. Då går det käpprätt åt fanders!

  • Comments(0)//lifeischange.bylander-co.se/#post12